Muzykoterapia aktywna i możliwości jej wykorzystania w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych i społecznych – cześć 2
Metoda: warsztat praktyczny / warsztat rozwojowy
Prowadzenie: Wojciech Strzelecki
Program cyklu / 2 części:
I. Wprowadzenie teoretyczne
- Definicja muzykoterapii
- Krótki rys historyczny
- Muzyka jako środek oddziaływania
– Poziom akustyczny
– Poziom semantyczny
– Poziom estetyczny - Psychofizjologiczne determinanty percepcji muzyki
– Anatomiczne podstawy percepcji muzyki
– Fazy percepcji muzyki - Topografia muzyczna mózgu
- Podział muzykoterapii
-Muzykoterapia grupowa i indywidualna
– Muzykoterapia receptywna i aktywna - Muzykoterapia w Polsce / muzykoterapia na świecie
- Główne szkoły muzykoterapeutyczne
– Szkoła Szwedzka
– Szkoła Amerykańska - Światowe nurty muzykoterapeutyczne
- Polskie nurty muzykoterapeutyczne
- Zalety muzykoterapii
- Trudności w muzykoterapii
- Materiał muzyczny a cechy odbiorcy
- Typy odbioru muzycznego
– Referencjaliści vs absolutyści
– Podział wielozmysłowy - Interdyscyplinarność muzykoterapii
- „Wodzenie” muzyczne
– Oddziaływania na poziomie fizjologicznym
– Oddziaływanie na poziomie emocjonalnym
– Oddziaływanie na poziomie behawioralnym
II. Kontrakt terapeutyczny w muzykoterapii
III. Ćwiczenie w grupach „Opis emocji w muzyce” – muzykoterapia aktywna
V. Ćwiczenie „Dyrygent” – muzykoterapia aktywna
VI. Ćwiczenie „Kompozytor” – Muzykoterapia aktywna
VII. Ćwiczenie w grupach „Portret fotograficzny” – muzykoterapia aktywna
VIII. Ćwiczenie „Muzykodrama – bajka muzyczna” – muzykoterapia aktywna
IX. Studium przypadku – na podstawie doświadczeń własnych
X. Ćwiczenie „Inspiracje muzyczne w rysunku” – muzykoterapia receptywna
XI. Ćwiczenie „Muzyka a nastrój” – muzykoterapia receptywna
XII. Ćwiczenie „Body music” – muzykoterapia aktywna
XIII. Studium przypadku – na podstawie doświadczeń własnych
Wojciech Strzelecki – Psycholog, muzykoterapeuta, dr nauk o zdrowiu, czynny muzyk. Autor ponad 100 publikacji głównie z zakresu muzykoterapii, redaktor cyklu wydawniczego „Psychologia w naukach medycznych”. Członek Stowarzyszenia Muzykoterapeutów Polskich, Polskiego Towarzystwa Nauk o Zdrowiu, członek założyciel Stowarzyszenia Polskich Terapeutów Zajęciowych oraz v-ce prezes i członek założyciel Polskiego Towarzystwa im. Alberta Schweitzera w Poznaniu. Od 2005 opiekun Studenckiego Koła Naukowego Psychologii Klinicznej i Medycyny Psychosomatycznej, na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. Pracuje jako adiunkt w Zakładzie Psychologii Klinicznej na Wydziale Nauk o Zdrowiu UM im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu i jako muzykoterapeta praktyk – w trybie indywidualnym, głównie z dziećmi z zespołami genetycznymi oraz zaburzeniami ze spektrum autystycznego.
Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół: muzykoterapii, arteterapii, psychologii dziecka oraz myśli i dzieła Alberta Schweitzera.
- taniecterapeutyczny@gmail.com
- +48 501631719